بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم


خصوصیات مرحوم سبزواری:

1-ایشان قریحه‌ی شعری‌اش خیلی خوب بود؛ واقعاً شاعر بود؛ یعنی شاعر بالذّات بود، متصنّع نبود.

2- تسلّط بر انواع شعر داشت، تسلّط بر گستره‌ی واژگانی داشت، یعنی واژگان وسیعی در اختیارش بود.

3- تنوّع در شعر داشت، به‌روز بود، مهم این است که به‌روز بود؛ یعنی شعرش، شعر روز بود.

4- به نظر من ویژگی بی‌نظیر مرحوم حمید سبزواری سرودهای او است؛ هم از لحاظ کمّیّت، هم از لحاظ کیفیّت و محتوا.

 

جایگاه سرود:

ما امروز به سرود احتیاج داریم؛ به نظر من سرود یک نوعی از شعر بسیار اثرگذار است. شاید بگوییم از همه‌ی انواع شعر گسترش اثرگذاری و سرعت اثرگذاری آن بیشتر است. ما امروز این خلأ را داریم. به نظر من گفتن سرود وآهنگهای خوب روی آن گذاشتن، بسیار خوب است.

 

اثرات سرود مناسب با وضع زمان:

1-(باعث) تکرار معارف و گسترش دادن معارفی است که ما احتیاج به گسترش آنها داریم.

2- در جامعه فرهنگ‌سازی می کند.

3-(در باب فرهنگ سازی) سطح نمی‌شناسد؛ یعنی از سطوح بالای معرفتی و علمی و مانند اینها تا سطوح عامّه‌ی مردم، همه را با سرعت فرا می گیرد.

4- سرود مثل هوای تازه، مثل هوای بهاری نفوذ میکند؛ هیچ لازم نیست کسانی آن را ترویج می کنند وادار بشوند ،(بلکه)خود سرود وقتی که خوب تنظیم شد (اثر می کند).

 

جایگاه شاعر:

عزیزان من! شاعر، سرمایه‌ی کشور است؛ جزو فاخرترین و عزیزترین سرمایه‌های هر کشوری شاعر است؛ البتّه همه‌ی هنرمندها سرمایه‌اند منتها شاعر یک خصوصیّاتی دارد و شعر در بین انواع‌ واقسام هنرها یک خصوصیّتی دارد و این خصوصیّات موجب میشود که ارزش شاعر در جامعه بالا برود.

 

انتظارات معظم له از شعرا:

1- سرمایه،(شاعر) باید در بزنگاه‌ها مورد استفاده‌ی کشور قرار بگیرد. آنجایی که کشور -چه در زمینه‌ی فرهنگی‌، سیاسی‌،اجتماعی‌، ارتباطات مردمی و پیوندهای اجتماعی‌، مواجهه‌ی دشمنان خارجی‌اش و..- احتیاج به یک کمکی دارد...(باید به درد بخورد).

2- اگر چنانچه ما شعری داشته باشیم که نسبت به مسائل جاری کشور هیچ موضعی نداشته باشد، این شعر به کار نیاز کشور نمی‌آید؛ باید موضع داشته باشد. این کاری بوده که شعرای خوب ما همواره کرده‌اند؛ یک غزل گفته‌اند، منتها در این غزل ناگهان می‌بینید که دو بیت اشاره به یک مسئله‌ی حسّاس دارد، آن مسئله را زنده میکند، مطرح میکند. بالاخره شعر شاعر بایستی زنده باشد.

3- من طرف‌دار این نیستم که حتماً همه‌ی شعری که شماها میگویید، شعر موضع‌دار یا سیاسی یا متعهّد یا آن‌چنانی باشد؛ نه، گفتن شعر غزلی و شعر عشقی هیچ اشکالی ندارد.

4- امّا حتّی در همان شعر غزلی و عشقی هم بایستی جان‌مایه‌های هدایت باشد.(یعنی در همه اشعار، باید جان مایه های هدایت باشد).

5- (شعر زنده و جاندار و موضع‌دار را باید) منعکس بکنیم، یعنی ترویج کنیم؛ افراد ترویج کنند، صداوسیما ترویج کند، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی ترویج کنند. من می بینم یک‌جاهایی گویا عکسِ این، موردنظر است.

6- در زمینه‌ی شعر کارهای نکرده زیاد است؛ یکی‌اش مسئله‌ی ترجمه است؛  مثلاً برای شیخ زکزاکی شعر گفته شده، اگر چنانچه ما این شعر را ترجمه کنیم، بفرستیم برای جایی که آوازه‌ی او به آنجا برسد، یا(مثلا) در زمینه‌ی خیانتهای آمریکا. خب در همین قضیّه‌ی برجام، آمریکایی‌ها کم خیانت نکردند که اینها باید گفته بشود؛  شما ببینید چقدر اثر میگذارد؛ چقدر روحیّه می دهد! ما در این زمینه‌ها انصافاً کوتاهی داریم. ترجمه‌های خوب(باید) منتشر بشود، منعکس بشود و (به خارج از کشور) برود.

7- و این(موضع در زمینه خیانت های امریکا) فقط کار سیاسیّون نیست که سیاسیّون بگویند؛ بهتر از کار سیاسیّون این است که هنرمندها اینها را بیان کنند. (که البته)در بین هنرها هم آن‌چیزی‌که از همه دَم‌دست‌تر و آسان‌تر و پُررونق‌تر و سریع‌السّیرتر است، شعر است.

8- یک مسئله، مسئله‌ی شعرهایی است که در بین مردم کاربرد زیادی دارد؛ از جمله نوحه و شعرهای مرثیه؛ نوحه خیلی میتواند تأثیر بگذارد؛ (البتّه) اگر مضمونی در این نوحه‌ها وجود داشته باشد. شما ببینید میلیون‌ها افراد و امروز غالباً جوان، می‌ایستند به یک گوینده‌ای که دارد نوحه میخواند گوش میکنند، این خیلی فرصت مهمّی است؛ ما از این فرصت باید استفاده کنیم.

9- من خواهش میکنم این کسانی که اهل نوحه‌خوانی‌اند، اهل مرثیه‌خوانی‌اند،(نوحه خوب را) بگیرند استفاده کنند و شما شعرای عزیز هم در این زمینه هرچه ممکن است دنبال کنید.

10- ما در جنگِ نرمیم؛ در جنگِ سیاسی هستیم، در جنگِ فرهنگی هستیم، در جنگِ امنیّتی و نفوذی هستیم؛ فکرها و اراده‌ها دارند با هم میجنگند. امروز ما خیلی احتیاج داریم به ابزارهای مؤثّر و تأثیرگذار؛ یک بخش عمده‌ی این ابزارها، به نظر من شعر است که بایستی مورد توجّه شماها قرار بگیرد.

11- من خواهش میکنم از ورزدادن شعر خود و تعالی بخشیدنِ به شعری که بعداً خواهید گفت، دست برندارید. یعنی شعر شما امروز شعر خوبی است ما هم می‌پسندیم وهم لذّت می بریم، امّا معنایش این نیست که این در قلّه قرار دارد. نه، خب شعر خوبی است، (امّا) ما میخواهیم شعر شما در قلّه قرار بگیرد.

12- یکی از ابزارهای(شعر خوب) الفاظ است؛ لفظهای زیبا، فاخرو جاافتاده. گاهی انسان می‌بیند شعرها شعرهای خوبی است، (ولی‌) در آنها الفاظ نپخته‌ ای یا نابجا به‌کاررفته‌ای وجود دارد؛ اینها خوب نیست. شعر وقتی که الفاظ خوبی در آن باشد انسان (راضی میشود).

13- شعر را باید ارتقا بخشید؛ تشخیص ارتقای شعر هم با صاحب‌نظران شعری است. من شنیده‌ام که حالا بعضی‌ها شعر را در فضای مجازی منتشر میکنند، (مثلاً) یک نفری یک چیزی نوشته، ارزش (ندارد)، آن‌وقت نسبت به این شعر چند هزار (نفر) لایک میکنند؛ آن لایک ارزش ندارد؛ آنچه به شاعر و به شعر ارزش میدهد، نظر صاحب‌نظر است.

14-یکی از کارها این است که انسان بتواند واقعاً مضامین این متونِ فاخرِ برجسته‌ی دینی(مثل دعای ابوحمزه) را در شعر بیاورد؛ این یک رشته است، یک شعبه‌ی کار است؛ چون خود این دعاها علاوه بر مضامین عالی‌ای که دارد، الفاظ عالی هم دارد. این دعاهایی که وجود دارد، (مثل‌) همین دعای عرفه، دعای ابوحمزه، مناجات شعبانیّه، دعاهای صحیفه‌ی سجّادیّه، مشحون از مفاهیم عالی و معارف عالی اسلامی است، آن هم انصافاً با بهترین الفاظ و با زیباترین الفاظ؛ اینها را خوب است که منعکس بکنید.

15- کاری کنیم که شعرهای آئینی یک مجموعه‌ای از معارف ائمّه(علیهم السلام) باشد؛ یعنی وقتی‌که این شعر را شما دادید به مدّاح و فرض کنید این را در جلسه خواند، این به‌قدر چند منبر خوب اثر بگذارد.

16- گریه گرفتن - البتّه یک امتیازی است- لکن (هدف‌) فقط این نیست. ما نگاه کنیم به شعرهایی که امثال کُمِیت و دِعبل و مانند اینها درباره‌ی ائمّه (علیهم‌السّلام) گفتند، ببینیم آنها چه‌جوری میگفتند، چه میگفتند، چه مضامینی را در آن قصاید بلند میگنجاندند؛ اگر انسان بخواهد شعر خوب بگوید باید این‌جور شعری را بگوید.

 

گلایه از مسولین ذی ربط:

از فلان هنرمند بی‌اعتقاد ولنگاری که نسبت به مفاهیم انقلاب‌اسلامی و نسبت به اسلام یک‌ذرّه از خودش گرایش در طول این ۳۸سال نشان نداده است تجلیل می شود (امّا) از یک هنرمندی که همه‌ی عمرش را در این راه گذاشته، اصلاً هیچ تجلیلی واحترامی نمی شود، اعتنائی به او نمیشود؛ این خیلی روش غلطی است؛ مسئولین ما باید به این مسائل توجّه کنند.

 

دستور معظم له به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

(وزارت فرهنگ و ارشاد) یک دوره‌های کوتاه‌مدّتی درست کرده‌اند برای اینکه شاعر تربیت بشود، (امّا) با یک روز و پنج روز و دو هفته که شاعر تربیت نمی شود؛ اینها کار همین مجموعه‌های فنّیِ مردمی و مانند اینها است. دستگاه‌های دولتی هم اگر میخواهند کاری بکنند باید به این ها کمک کنند؛ اینها را تقویت کنند، تجهیز کنند تا اینها بتوانند کار خودشان را انجام بدهند.

 

دعای پر نکته معظم له:

امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال همه‌ی شماها را محفوظ بدارد، باقی بدارد و بتوانید کار کنید، خوب کار کنید، کار بهنگام بکنید و نیازهای کشورتان، جامعه‌تان، نظامتان را برآورده کنید.




موضوع: اطلاعیه و اخبار حسینیه،  چشمه معرفت-مباحث معرفتی، 
 

تاریخ درج شعر : چهارشنبه 1395/04/2 | 02:12 ق.ظ | خادم : شاهد | نظرات
نمایش نظرات 1 تا 30
.: پایگاه تخصصی مدح و مرثیه حسینیه:.